e-Dakwah

Sampaikan… Walaupun satu ayat…

BETUL KE KIAMAT PADA 21/12/2012?

Posted by Saiful di 26 Julai 2009

Mengikut fakta pada 21 disember 2012 terjadilah satu peristiwa huru hara dan gempa bumi yang amat dasyat,yang tidak pernah disaksikan dalam sejarah hidup manusia dimuka bumi ini.pada hari itu , bulan,bintang, planet dan segala cakerawala bertembung antara satu sama lain.letupan ngeri diangkasa raya itu diikuti pula dengan kejadian bintang serta planet planet meluru jatuh menghEntam ke bumi.bunyi letupan dan suara jeritan kedengaran disetiap penjuru bumi.mayat mayat bergelimpangan, api menjulang disana sini,haiwan bertempiaran lari menyelamatkan diri daripada hentaman bintang dan cakerawala yang tiada kesudahannya itu.
mala petaka itu amat dasyat dan akhirnya bumi berkecai sehingga menjadi serpihan debu debu yang berterbangan. tiada satu pun nyawa nyawa yang terselamat.
begitulah gambaran gambaran tentang hari kiamat yang diramalkan oleh satu etnik purba yang digelar sebagai kaum mayan.mereka mereka ini percaya bahawa kiamat yang digambarkan itu akan berlaku pada 21 disember 2012 mengikut kalendar kuno kaum tersebut.

kal.kuno

Tetapi benarkah ramalan ramalan itu?siapa pula sebenarnya puak maya ini?mengapakah ramalan ini begitu sangat terkenal,sehingga menjadi tajuk perbualan dikalangan ahli bijak pandai termasuk saintis saintis barat?
kaum maya merupakan satu komuniti yang hidup diselatan mexico dan utara amerika tengah.tamadun mereka bermula sekitar 4,000 tahun dahulu dan amat terkenal dalam bidang astronomi,arkitektu r,kejuruteraan, seni serta matematik.sehingga ke hari ini,keturunan daripada kaum maya masih lagi hidup dan mengamalkan budaya yang telah mereka warisi sejak ribuan tahun itu.

Ramalan ramalan kaum maya ini menjadi perhatian para para saintis barat kerana mereka mempunyai kepakaran dalam bidang falak.malah kaum ini juga mempunyai kalendar sendiri dalam menghitung hari,bulan serta tahun.
melalui kalendar itulah mereka meramalkan bahawa planet bumi ini akan musnah pada 21 disember 2012 yakni dalam angka 21122012.bagi menzahirkan keyakinan itu maka segala ramalan serta hitungan kalendar tersebut telah tersebar luas diinternet.
ini menyebabkan, cerita cerita tentang ramalan itu menjadi topik yang hangat dibicarakan dikalangan masyarakat antarabangsa, pelbagai laman web diwujudkan.malah kajian kajian juga dilakukan untuk menyokong ramalan tersebut.
antara golongan bijak pandai barat yang menyokong ramalan tersebut ialah seorang penulis berketurunan yahudi amerika yang bernama lawrence e. joseph.

Di dalam bukunya yang bertajuk KIAMAT 2012(apocalypse 2012)lawrence menagatakan tidak lama lagi akan terjadi satu bencana besar hingga menyebabkan bumi ini musnah sam sekali.
ini disambut pula oleh beberapa fakta fakta daripda saintis saintis barat lain yang menagatakan pada tahun tersebut diramal akan terjadi satu badai matahari yang amat menakutkan.badai ini membawa suhu panas yang amat luar biasa ekoran atmosfera bumi yang menjadi semakin tipis.
ribut matahari ini menyebabkan bumi menjadi teramat sangat panas,suhu suhunya melampau sehingga bongkahan ais dikutub utara dan selatan menjadi cair.pada waktu yang sama,berlaku ribut taufan yang amat dasyat dan diiringi dengan terjadi tsunami.
kejadian ini juga menyebabkan medan magnet yang sekian lama berfungsi sebagai pertahanan utama bumi daripada radiasi sinar matahari,mulai retak.
Beberapa cendekiawan dari universiti berkeley seterusnya mengimabs kembali zaman zaman dinosour yang telah punah akibat hentaman asteroid raksasa kira kira 65 juta tahun silam.
menurut kitaran masa yang diperhitungkan secara ilmiah,mereka berpendapat kitaran untuk kemusnahan bumi secara besar besaran seperti yang berlaku pada 65 juta tahun dulu itu,kini hampir berulang kembali.

Gunung berapi yellowstone di wyoming, US, yang memiliki letusan dasyat stiap 600 hingga 700 ribu tahun, juga dikatakan sedang menunggu masa untuk meletus kembali. Para saintis menjangkakan bahawa yellowstone akan memuntahkan laharnya pada tahun 2012.
selain daripada ramalan puak maya,ada sebuah kitab kuno dari negara china yang bertajuk I CHING,turut menjangkakan bahawa 2012 merupakan tahun yang akan terjadinya satu bencana besar di planet bumi,bagaimanapun tarikh sebenarnya tidak nyatakan.

Namun bagi kita umat yang beragama islam, kiamat bukanlah sesuatu yang boleh diramalkan.. ini berdasarkan firman allah swt didalam alquran yang menegaskan bahawa tidak ada mana mana makhluk pun yang mengetahui bila datangnya hari kiamat tersebut,biarpun makhluk itu ada lah insan insan terpilih yang diangkat darjatnya menjadi nabi atau pun rasul.

Firmannya ;
MEREKA BERTANYA KEPADA MU(WAHAI MUHAMMAD) TENTANG HARI KIAMAT,BILAKAH MASA DATANGNYA?KATAKANLA H,SESUNGGUHNYA PENGETAHUAN MENGENAINYA HANYALAH ADA DI SISI TUHANKU,TIDAK ADA SESIAPAPUN YANG DAPAT MENERANGKAN KEDATANGANNYA PADA WAKTU NYA MELAINKAN DIA.(HURU HARA)HARI KIAMAT ITU AMATLAH BERAT LAGI MENGERUNKAN MAKHLUK MAKHLUK YANG ADA,DILANGIT DAN JUGA DIBUMI,IA TIDAK DATANG KEPADA KAMU MELAINKAN SECARA MENGEJUT.MEREKA BERTANYA KEPADAMU SEOLAH OLAH ENGKAU SEDIA MENGETAHUINYA, KATAKANLAH, SESUNGGUHNYA PENGETAHUAN MENGENAI HARI KIAMAT ITU ADALAH DISISI ALLAH TETAPI KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK MENGETAHUI (SURAH AL A’ARAF AYAT 187)

WaALLAHu’alam..

47 Respons to “BETUL KE KIAMAT PADA 21/12/2012?”

  1. pakcikli00 said

    sebelum ini kita sering digemparkan dengan berita pelik oleh ajaran sesat kerana kiamat akan berlaku seperti membunuh diri beramai-ramai dan sebagainya. Peristiwa sebelum ini mungkin bolen memberi pengajaran kepada kita untuknberfikir. Kalau maseh tak faham jumpa dukun asmara, cuma:
    klik disini> http:// pakcikli00.wordpress.com/ terima kaseh. kiamat boleh berlaku bila bila masa mungkin esok.

    • nanda said

      tetapi apakah secepat itu kiamat

      • him said

        kiamat tidak cepat, kita merasa cepat kerana kita berada di akhir zaman, sedangkan bumi sudah berusia lebih jutaan tahun oleh itu, kiraa itu tidaklah sekejap,kita merasa begitu kerana kita yang bakal menghadapinya dan bukan zaman2 sebelum kita,wallahualam.

  2. Akulah ni said

    Sebagai seorg Islam..kita wajib percaya bahwa kiamat pasti berlaku..tp bila ianye terjd..kita

  3. Akulah ni said

    Sebagai seorg Islam..kita wajib percaya bahwa kiamat pasti berlaku..tp bila ianye terjd..kita semua x tahu….andai kita mengetahui tarikh sebenar kejadian kiamat tu…sdh pasti manusia akan leka dgn kehidupan duniawi..kerana bg mereka…mereka blh bertaubat & bersedia utk mnghadapi hari kemusnahan itu…tp semua itu x mngkin akan berlaku..semua yg akan terjd tu hanya Allah saje yg Maha Mengetahui…semua ramalan tu hanya teori org2 kafir utk mengelirukan umat Islam…

  4. Dhani said

    Hanya Tuhan yang maha mengetahui segala sesuatu yang akan terjadi.

  5. mahamid said

    BAGI SAYA TERJADINYA HARI KIAMAT ADALAH KETENTUAN ALLAH SWT, BUKANNYA MANUSIA AKAN TETAPI TANDA-TANDA KIAMAT KECIL DAN BESAR MEMANG SUDAH ADA, WA

  6. muhammad izwan bin bahral said

    ALLAH MAHA BESAR..TIADA SIAPA PUN TAHU BILA KIAMAT AKAN BERLAKU.SEBAGAI MANUSIA BIASA KTA MESTI YAKIN YANG KIAMAT INI AKAN TERJADI,TAPI BILA TARIKHNYA KITA TAK TAHU.SEBAGAI UMAT ISLAM,BERAMALLH KITA DAN LAKUKAN SEGALA KEWAJIPAN YANG DI SURUH nya DAN jauhi larangan NYA.BERTAUBATLH…Allah maha pengampun lagi mengasihani

  7. tentang kiamat tiada sesiapa pun yang tahu….
    walaupun ada pelbaga jenis tanda-tanda nya..
    Allah sahaja yang maha mengatahui..
    kiamat memang benar berlaku.. tp kita tak tahu bila jadi…
    yang kita mesti tahu nya BERTAUBAT-INSAF
    belum terlewat
    tuhan sentiasa amponkan hambanya…
    aminnnnnnnnn…

  8. org lama said

    beramal seolah-oleh hidup lagi sehari..

  9. nanda said

    aku memang percaya dgn kiamat,tetapi apakah secepat itu kiamat.memang sdh bnyk peristiwa aneh.misalnya;-perempuan mau jd lk2 n lk2 mau jd perempuan dan ada yg homoan lesbian dan lain2.

  10. nisha said

    kiamat pasti akan berlaku..tetapi manusia tidak dapat menilaikannya bila akan berlaku..kecuali allah yang maha esa..pelbagai tanda telah berlaku..
    pekara ini boleh mmbuatkan manusia lebih berfikir untuk bertaubat atau terus melakukan maksiat..ini adalah pengajaran…dan jika nak lebih insaf..tayangan pawagam yang bakal keluar pada bulan ini,,teruskan menonton..tetapi saya percaya..kiamat lebih dasyat akan berlaku berbanding yang di tunjukkan dalam filem 2012..

  11. Sandy said

    Setahu saya Tanda-tanda kiamat ialah 1.matahari terbit d sblah barat 2.muncul binatang yg bisa bicara 3.keluarnya imam mahdi

    Sekirannya hanya itu tanda2x kiamat
    Yg saya tau !

    Allahhu alam!!!!!

  12. wany said

    hnya Allah saje yg tau bile kiamat..tapi yg pasti kiamat 2 pasti akan tibe,mgkin esok,mgkin luse..cube kite pikir,skg da byk kjadian yg plik2..antaranya sjdah b’diri..baru2 nie gmpe bumi kat indonesia..tande2 kcil sudah pun ada..ini adlah peringatan daripada Allah agar manusia tdak lupa & alpa utk menumaikan kewajipan yg sepatutnya dilakukan sebagai seorang muslim

  13. ABDULLAH B HUSIN said

    kebanyakan tanda tanda awal dan akhir kiamat kita dapat lihat pada masa sekarang tapi kita masih lagi leka dengan duniawi .pada masa sekarang lah kita bersedia dengan amal soleh untuk di bawa kesana tak kiralah bila berlakunya kiamat ALLAHHUALAM.

  14. wan said

    kiamat pasti terjadi..bile ia berlaku haaa…. itu yang kite tidak tahu….

  15. dark said

    btl kata2 sedara sume…kiamat itu ade dan kita sbagai org Islam wajib pcaya akan adenyer ha kiamat tp bila terjadinyer kiamat itu hanya ALLAH YANG MAHA ESA mengetahuinye…ape yg kita th tanda2 akhir zaman itu sdh ade..renung2kan lah…

  16. Tiada sesiapa yg boleh meramalkan kiamat!kecuali org itu adalah nabi!tetapi nabi yg terakhir nabi muhammad saw

  17. arif said

    kita janganlah percaya sngat yg kaum mayan katakan itu mungkin benar & salah ok….bye

  18. farah said

    kita semua kena bertaubat sblum trlambat ,selagi pintu taubat masih terbuka .
    sebernanya hiburan2 dkat tv tu yg akn myesatkan korang. dah laa x tutp aurat masyaallah..
    tanda2 kiamat yg kita semua tahu sbrnanya dah banyak dah yg berlaku cuma kita x sedar .org islam sekarang ramai yg terpesong ,murtad.bina masjid/surau besar2 tapi x da org datg apa niee.sepatutnya mereka mgejar masjid /surau ni mengejar hiburan / artis . csdangan aku la.. hiburan2 kat tv tu apa- apalah lebih baik x payah siarkan .semua tu mgarut

  19. AMY said

    KENAPA KIAMAT CEPAT SANGAT. MAKSUDNYA KAMI TIADA MASA DEPANLAH . SEDIHNYE

  20. nasri71 said

    ….KATAKANLAH, SESUNGGUHNYA PENGETAHUAN MENGENAI HARI KIAMAT ITU ADALAH DISISI ALLAH TETAPI KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK MENGETAHUI (SURAH AL A’ARAF AYAT 187)… Dalam surah ni Allah SWT dah sisipkan sedikit RAHSIA…Firmannya, “…TETAPI KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK MENGETAHUI”.. Mafhum Mukhalafah / kefahaman sebaliknya ialah, ada SEGELINTIR makhluk Allah SWT yg bergelar MANUSIA (termasuk MUSLIM dan NON MUSLIM) yg diberi panduan/ilmu/petunjuk…tentang peristiwa berlakunya KIAMAT…namun ilmu/pengetahuan makhluk tidak akan sama setanding dengan TUHAN EMPUNYA ALAM…so, mungkin ramalan itu benar dan mungkin juga tidak..Pelbagai tanda2 dan bukti2 telah Allah SWT dan Rasul-NYA khabarkan…Renungkanlah..Sesungguhnya petunjuk Allah SWT itu hampir bagi mereka yg berfikir…Namun amat bahagia bagi mereka yg BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH…Sebaik2 bekalan adalah TAQWA…

  21. wanis said

    btul ke .?
    tak baek kalau kita percaya kerana kiamat ditentukan oleh Alla S.W.T

  22. iqmal said

    ya allah….betol ke……….kimat akan berlaku secepat ini

  23. tonan said

    aku percaya hari kiamat pasti akan tiba tapi aku xtahu bila? kerna hanya allah sahaja yang tahu…allah juga tahu dan nampak apa yg kita buat kt atas bumi nie so jgn lah kita abaikn solat dan ikutilah suruhanye dan jauhi larngannye.entah esok entah lusa kita mati,kita xtahu so byk2lah beramal,renung2kan…hidup didunia nie hanyalah sementara,buat baik berpada2, buat jahat jgn sekali…INGATTT!!!

    • Biarlah rahsia.. said

      btol apa yg dkatakan oleh Tonan..ALLAH pun pernah berfirman..HARI KIAMAT hanyalah diketahui oleh tuhan kita iaitu ALLAH S.W.T yg menciptakan alam semesta yg begitu indah,aman dan makmur ni…x baek lah kalau kiter percayer benda ni,..kita cuma bersedia je untuk menghadapi perkara2 yg akan terjadi nanti..WALLAHUA’LAM..

  24. mickeles said

    em kiamat…mcm na yek…tak pasti lak aq dengan kenyatan ini 21122012 nak kiamat sebab bukan manusia yang dapat menentukan bila kiamat.sedangkan nabi dan tuhan pun tidak memberitahu bila kiamat,kita la pula yang sibuk2 nak gitau tahun depan nak kiamat wau hebat…

  25. ORangLiDi said

    Asalamualaikum.Hmmm.. 2012? Kelender maya? No komen la bro.. Skrg tgh idup lg ni. Kalau dah kiamat,kita semua PASTI akan mati la. Mudah mudahan kita masuk syurga dgn bekalan amalan di dunia ni. Tu je.. W,slm.

  26. muhammad hairy nazrie said

    salam……kepada umad islam bertaubat lah sebelum terlambat wasalam………..

  27. Pwincez Bella said

    walaikumsalam….kita mstilah brtaubat sbelum trlmbat & jgn trlalu prcaya krn tiada makhluk di dunia ini yg dpt mramalkan hr kiamat mlainkan Tuhan…..

  28. TURANAG said

    aku ada banyak buat hutang dengan bank…kalau cam tu malas nak bayar lagi lah, baik bertaubat dan gi enjoy sikit-sikit he he.

  29. man said

    kita-kita benar2 ….untung…..sememangnya semua manusia akan meninggal dunia..tetapi harap kita yang dapat melihat hari khiamat….welcome 2012…..

  30. MOHD MUZAMMER said

    TANDA2 KIAMAT NI DAH BNYK TERBUKTI ANTARNYE IALAH…TSUNAMI,GMPA BUMI,BNYK LGI LAH….YA ALLAH AMPUNKAN LAH DOSA HAMBA MU YG LEMAH INI…AMIN;)

  31. satu hari sume akn pg dari dulia ni
    jang fikirkn dulia ni dn buwt lh baik

  32. hamba allah said

    kiamat ialah diri kite….renung2kn lah….

  33. nUR said

    ALLAH ITU MAHA MENGETAHUI.

  34. Al Fazlina said

    Kita hanya lah hamba Allah yg lemah,
    kita tidak tau lagi apa benar
    atau tidak, jgnlah sesekali tinggalkan
    suruhannya. Jika kita tidak
    meninggalkan suruhhanya, maka
    kita ke syurga, insyaallah….
    kita sucukanlah dosa kita dgn solat,
    jgnlah biarkan dosa mengalir,
    maka darah kita akn mengalirkan penuh pada hari kiamat itu,
    Wa’allahhuallam

  35. susiwindarisusi said

    Skarg adli tarik 12.12.2012 apa makna malm ne

  36. barley said

    kita sebagai umat islam adalah hamba Allah yang beriman.
    Apa guna IMAN jika kita tak merasa memiliki IMAN.
    tidak ada yang tau kepastian datangnya HARI KIAMAT, yang kita ketahui hanyalah tanda tanda datangnya hari KIAMAT.

  37. century said

    Terbit nya matahari di sebelah barat,terbenam sebelah timur,tidak ada sudah imam2 mukmin dan x ada sudah kedengaran azan berkumandang.ini adalah tanda besar nak kiamat.

  38. iman kassim said

    maha besar allah yg jadi kan kita semua manusia dalam dunia ini kita sendiri taik tahu bila datang hari nya …

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: